سفر در چهار فصل ایران و جهان, نیازمندیهای سفر

نکاتی که باید در هنگام خرید کیسه خواب مناسب رعایت کنیم !

نکاتی که باید در هنگام خرید کیسه خواب مناسب رعایت کنیم !

نکاتی که باید در هنگام خرید کیسه خواب مناسب رعایت کنیم ؟؟

کیسه خواب مناسب یکی از ملزومات اصلی برای افرادی است که اهل مسافرت و کمپینگ های چند روزه هستند. این کیسه ها طوری طراحی شده اند که در محیط های باز مانند کوهستان و یا کویر، حرارت بدن انسان را حفظ کرده و از بروز سرما به داخل جلوگیری می کنند.

کیسه خواب ها نیز مانند سایر اقلام مسافرت دارای تنوع بسیاری هستند که هر کدام از آن ها برای شرایط خاصی در نظر گرفته شده اند. اگر شما نیز قصد خرید یک آیتم مناسب و با کیفیت برای سفر دارید با “از این سو” همراه شوید تا بهترین انتخاب را در خرید انجام دهید.

مرکز خدمات و مشاوره گردشگری “از این سو” طبق تعهدی که به همراهان خود داده است همواره سعی در ارائه مطالبی دارد تا شما سفردوستان عزیز با توجه به شرایط و موقعیت مقصد سفر، بهترین و مقرون به صرفه ترین خدمات را دریافت کنید.

دراین مقاله سعی داریم به موضوعات زیر بپردازیم:

  • ساختار و جنس آن ها
  • انواع
  • دما
  • اشکال
  • تناسب با جنسیت مرد یا زن
  • سایز و طول
  • ویژگی های کاربردی و جانبی

ساختار مناسب چگونه است؟

خوب است بدانید کیسه خواب شامل سه بخش پوسته بیرونی، عایق و لایه درونی است که هر کدام وظیفه ای را برای راحتی فرد بر عهده دارند.

پوسته بیرونی

پوسته بیرونی آن از جنس نایلونی و یا پلی استر است. استفاده از این نوع جنس به دلیل عدم جذب آب به خود است و باعث می شود همیشه خشک باشد.

عایق بودن کیسه خواب ها

همان طور که می دانید اصولا عایق لایه ای است بین دو لایه دیگر که باعث حفظ رطوبت و دما می شود. جنس عایق ها از پر و یا الیاف مصنوعی تشکیل شده است.

آن هایی که دارای الیاف مصنوعی هستند ویژگی هایی از قبیل قیمت ارزان تر، قابلیت فشردگی و انعطاف کمتر و همچنین از دست دادن سریع گرما را دارند. این نوع کیسه خواب ها را در مناطقی که دمای خیلی پایین نداشته باشد، در معرض شستشوی زیاد باشد، و در سفرهای تابستانی می توانید مورد استفاده قرار دهید.

در عوض کیسه هایی که عایق آن ها از جنس پر است دارای تفاوت هایی از قبیل گران تر، سبک تر، قابل فشرده شدن و در نتیجه لوکس تر هستند. به همین علت در بین کوهنوردان و گردشگران از محبوبیت بالایی نسبت به عایق های با جنس الیاف مصنوعی برخورداند. کیسه خواب های دارای عایق پر را بیشتر در کوهنوردی، پیاده روی و گردش در مناطق خشک یا با رطوبت کم استفاده می کنند.

لایه های درونی کیسه خواب 

جنس لایه درونی بهتر است نایلونی و نرم و راحت باشد. نکته مهم و قابل توجه در لایه دورنی این است که رطوبت را از داخل کیسه تهویه کند.

انواع کیسه خواب ها ؟؟

 تابستانی

کیسه های تابستانی وزن سبک تر و همچنین قابلیت فشرده شدن بیشتر دارند. در دمای حدود منفی یک درجه و دماهای بالاتر مناسب اند.

 پاییزی

مناسب برای فصول بهار و پاییز و دمای منفی هفت درجه و بالاتر هستند. اگر اهل سفر به کوهستان در تابستان هستید این نوع کیسه خواب مناسب شما خواهد بود. از مزایای دیگر این کیسه خواب ها این است که می توان لوازم جانبی مانند کلاه قابل اتصال، یقه و زیپ به آنها اضافه کرد.

زمستانی

بسیاری از افراد در زمستان کمتر به مسافرت می روند و یکی از علت های این مسئله هوای سرد و تحمل آن است. اما باید بگوییم هرگز به این دلیل از جذابیت های طبیعت در زمستان غافل نشوید. پاسخ نیاز شما همین انواع زمستانی که از مواد عایق بیشتری در آن ها استفاده شده است. پیشنهاد “از این سو” به شما در خریداری کیسه زمستانی این است که آن هایی را انتخاب کنید که به راحتی فشرده شده و حجم کمتری را بگیرند.

دمای کیسه خواب

یک نکته کلیدی در مورد دما که می توان در نظر گرفت این است که در هنگام خرید حتما برچسب های راهنمایی روی کیسه خواب مسافرتی خواهید دید. حتما آن ها را در نظر گرفته تا انتخاب اندیشمندانه ای داشته باشید.

از نکات مهم برای داشتن یک خواب خوب، حفظ دمای بدن در حالت متعادل است. بنابراین در زمان انتخاب  مناسب برای خود، این درجه حرارت را در نظر گرفته و مناسب ترین کیسه خواب مسافرتی را انتخاب نمایید.

عواملی که در انتخاب کیسه خواب سفر می تواند بسیار تاثیرگذار باشد عبارتند از: شرایط جوی و آب و هوا، سوخت و ساز بدن شما، لباسی که با آن قصد خواب دارید و همین طور نوع چادر مسافرتی

“از این سو”  بار دیگر به صورت کلی یک راهنمای کلیدی در مورد دما و نوع مسافرتی به شما می دهد:

انواع تابستانی مناسب برای دمای منفی یک درجه سانتی گراد و بالاتر از آن است، کیسه سه فصلی مناسب برای دمای منفی یک درجه یا صفر تا دوازده درجه سانتی گراد است و  کیسه مناسب زمستان برای دمای منفی دوازده درجه سانتی گراد و پایین تر از آن است.

یک ویژگی به نام “EN TESTED” روی کیسه خواب سه فصلی وجود دارد که یک استاندارد سنجش دمایی در کیسه ها است. این معیار با دو ویژگی دمای آسایش و دمای سردتر ویژگی دما را در کیسه خواب سفر بیان می کند.

دمای آسایش کم ترین دمایی که یک فرد سرمایی می تواند درون کیسه خواب به دمای متعادل برسد و دمای سردتر کم ترین درجه ای است که یک فرد گرمایی می تواند درون کیسه خواب مسافرتی به دمای ایده آل برسد.

اشکال مختلف کیسه خواب ها 

از نظر شکل ظاهری و نوع دوخت، کیسه ها به دو نوع اصلی مستطیلی و مومیایی تقسیم می شوند. معمولا استفاده از شکل مستطیلی متداول تر است. در اغلب موارد از کیسه خواب های مستطیلی برای مسافرت هایی که امکان حمل و نقل با خودرو فراهم است بهره می گیرند، چرا که وزن آن معمولا زیاد بوده و برای حمل و نقل توسط افراد مناسب نیستند. اما از آن جایی که به راحتی توسط یک زیپ از یکدیگر جدا می شوند، گزینه ی مناسبی برای مسافرت با خودرو هستند. فضای درونی این  مسافرتی به قدری است که امکان جابجایی و چرخش آسان وجود دارد. البته دقیقا به همین دلیل است که اتلاف انرژی و حرارت در کیسه خواب مستطیلی نیز بیشتر است. این دسته علی رغم ابعاد بزرگ، به راحتی فشرده می شوند.

طراحی کیسه خواب های مومیایی به گونه ای است که شباهت زیادی به مومیایی های مصر باستان دارند، از جمله ویژگی های بارز این ها : وزن سبک، حجم پایین، حمل و نقل آسان توسط انسان، مقاوم در برابر اتلاف گرما و حرارت، عایقی بسیار مناسب در برابر سرما، جمع آوری آسان به علت انعطاف پذیری در کمترین زمان ممکن می باشد.

همچنین به علت وجود کلاه در کیسه خواب های مومیایی، درجه ی حرارت بدن به خوبی حفظ می شود. البته استفاده از این  نیز بدون نقص نمی باشد؛ محدودیت در چرخش و جابجایی درون کیسه، امکان استفاده راحت از آن را برای افرادی که به هنگام خواب پاهای خود را جمع کرده و یا مدام به طرفین می چرخند، سلب کرده است.

تناسب با جنسیت افراد برای انتخاب یک کیسه خواب خوب !!!

کیسه خواب ها از لحاظ جنسیت فرد مصرف کننده نیز به دو دسته تقسیم می شوند. دسته ی اول مناسب بانوان و دسته ی دیگر متناسب با آناتومی آقایان در نظر گرفته شده است.

استفاده از رنگ های ملیح و متنوع، دوخت های تزیینی و… بخشی از وجه های تمایز آن برای بانوان از آقایان محسوب می شود. البته این ویژگی ها تنها متوجه ظاهر کیسه  شده و  وجه تمایزی که مقصود ما است فراتر از شکل ظاهری می باشد.

از آنجایی که مقاومت بدن بانوان در برابر سرما از آقایان کمتر است، جنس آن ها بسیار ضخیم تر در نظر گرفته می شود. همچنین ابعاد این کیسه خواب سفر کوچکتر از نوع آقایان می باشد، لذا در هنگام خرید به زنانه یا مردانه بودن آن توجه کنید.

سایز و طول کیسه خواب ها

کیسه خواب های استاندارد برای بزرگسالان دارای سایزهای معمولی، بلند، کوچک و خیلی بلند می باشند. این اندازه ها همان طور که در بالا هم گفته شد بر اساس جنسیت مصرف کننده و تولیدکننده ی محصول متغیر هستند.

بهترین روش برای انتخاب مناسب توجه به عدد Fits Up To است. این عدد نشان می دهد که کیسه خواب مورد نظر شما تا حداکثر چه اندازه ای از قد شما مناسب است.

کیسه خواب مخصوص بانوان از طول کمتری برخوردار است و تا قد ۱۶۵ سانتی متر طراحی شده اند. این کیسه خواب سفر در قسمت شانه باریک تر و وسط کیسه پهن تر می شود.

ویژگی های کاربردی و جانبی کیسه خواب ها

تمامی موارد بالا در مورد اصل های مهم در انتخاب کیسه خواب مسافرتی است. هر فردی که احساس نیازکیسه خواب باتوجه به مقصد مورد نظر برای مسافرت دارد می بایست آن ها را بداند. اما ویژگی های دیگری نیز وجود دارد که مکمل این انتخاب و در نهایت خرید است.

پیشنهادات “از این سو” برای کامل کردن خرید یک کیسه خواب مناسب !!

زیپ های ترکیب کننده : همان طور که از نامش مشخص است، شما می توانید کیسه خواب ها را به هم متصل کنید.

 زیپ یکی از کیسه خواب ها در سمت راست و دیگری در سمت چپ باشد.

 سایز زیپ بیشتر کیسه خواب ها ۵ یا ۸ است و برای ادغام آنها باید عدد هر دو برابر باشد.

 می توان کیسه خواب های با طول زیپ متفاوت را به هم وصل کنید اما در این میان نقاطی باقی می مانند که موجب هدر رفت گرما

 می شوند. اما بهتر است طول آن ها متناسب باشد.

  • کلاه : کلاه باعث جلوگیری از خروج گرما می شود.
  • لوله یا مجرای درونی : نوعی عایق یقه، گردن و پوشش صورت است.
  • بند : باعث کنترل کردن و شل و سفت کردن کیسه خواب سفر می شود.
  • جیب : امکان قرارگیری وسایلی مانند گوشی، ساعت و غیره
  • حلقه پد : مناسب برای پد خواب، آویزان و حمل کردن
  • جای پا : باعث می شود حجم کیسه خواب به هنگام جمع کردن کاهش پیدا کند و فشرده تر شود.
  • کیسه حمل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *